Tanssin vaikutus terveyteen

Dance impact on healthTanssimisella on lukuisia positiivisia vaikutuksia terveyteen. Se on laji, jota on harrastettu kautta aikojen, eivätkä sen edut rajoitu pelkästään fyysiseen puoleen, joka monelle tulee ensimmäiseksi mieleen. Kunnon kohentuminen ja painonpudotus ovat monelle houkuttelevia hyötypuolia lajissa, mutta tanssin avulla voi myös parantaa mielenterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Lajin hyödyt ovat monipuoliset ja yltävät monelle terveyden osa-alueelle.

Tanssiminen sopii jokaiselle lapsesta vanhukseen. Kannattaa valita laji, joka kiinnostaa itseä, ja soveltuu omalle keholle. Yleensä lähes jokaisesta tanssimuodosta on vähintäänkin variaatioita, jotka sopivat kenelle tahansa. Perusaskelia opetellessa myös kunto kohenee, ja sen myötä on helpompi oppia haastavampia liikkeitä. Motivaation säilymisen vuoksi kannattaa etenkin keskittyä itseä kiinnostaviin lajeihin tai musiikkityyliin, josta pitää. Myös hyvä tanssiporukka voi olla tärkeä tekijä motivoinnin suhteen.

Monet selvimmistä eduista ovat fyysisiä. Tanssin avulla voi kohentaa sydämen ja keuhkojen toimintaa ja terveyttä. Ammattimaiset tanssijat hengittävät yhtä tehokkasti kuin olympiatason uimarit. Tanssiminen lisää myös lihasvoimaa, -kestävyyttä sekä -kuntoa. Koordinaatio ja kehonhallinta paranevat askelkuvioiden opettelun seurauksena, ja liikkuminen helpottuu. Tanssiminen parantaa tilan hahmotuskykyä sekä tasapainoa. Ahkeran tanssimisen seurauksena myös paino voi pudota, sillä se on tehokasta liikuntaa. Fyysinen liikunta myös vähentää osteoporoosin riskiä ja vahvistaa luita.

Myös henkinen terveys voi parantua tanssiessa. Stressistä kärsivät voivat löytää tanssista helpotuksen. Se auttaa keskittymään muuhun, saa endorfiinit liikkeelle ja rauhoittaa. Tanssiminen kasvattaa myös itsetuntoa ja itsevarmuutta. Tanssiessa liikunta tuo hyvää oloa ja taidot karttuvat, joten on vaikea olla onneton. Se on myös yleensä sosiaalinen laji, ja voi parantaa sosiaalisia taitoja. Kaikenkaikkiaan tanssi parantaa henkistä hyvinvointia ja mielenterveyttä monella tasolla. Se on monissa vertailuissa todettu paremmaksi liikunnaksi kuin esimerkiksi uinti tai pyöräily.

Näiden etujen ansiosta tanssiminen sopii kaikille ikäluokille. Hyvä fyysinen kunto parantaa elämänlaatua vauvasta vaariin. Tanssilla on huomattu olevan yhteys henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin – se auttaa torjumaan lapsuuden ja nuoruuden aikaista ylipainoa, vähentämään aikuisten terveyttä uhkaavien sydäntautien ja osteoporoosin riskiä sekä vähentämään masennusta, ahdistuneisuutta ja jopa dementian oireita. Monissa kulttuureissa tanssia on käytetty lääkintätarkotuksiin jo vuosisatoja.