Liittyykö flamencoon terveysriskejä?

Moni haaveilee flamencon tai muun tanssilajin aloittamisesta, mutta epäilee oman kuntonsa riittämistä. Jos on sairauksia, ylipainoa tai muutoin huono terveys, voi liikuntaharrastuksen aloittamiseen olla iso kynnys. Ei kuitenkaan kannata lannistua. Suuri osa tanssimisen terveysriskeistä vaikuttaa vain ammattilaistanssijoihin – kuntoilijoiden ja harrastajien riskit ovat huomattavasti pienemmät ja helpot torjua. Kunnon koheneminen on itse asiassa todennäköisempää kuin kehon vahingoittuminen.

flamenco health risksFlamenco kuuluu tanssilajeihin, joissa loukkaantumisriski on matala. Riskialttiimpia lajeja ovat esimerkiksi breakdance, baletti ja muut lajit, joissa koetellaan kehon rajoja ja suorituskykyä. Ääriliikkeet ja huolimaton lämmittely voivat johtaa tanssiessa loukkaantumiseen. Loukkaantumisriski on suurin alakehossa. Esimerkiksi nilkat ja polvet ovat monessa lajissa uhattuina. Baletissa pointe-kengät lisäävät loukkaantumisriskiä, ja monessa hyppyjä käyttävässä tanssissa kannattaa opetella tekniikka hyvin, jotta välttää polvien rasituksen. Flamencossa onneksi on melko helppoa välttää onnettomuudet.

Tärkeintä on lämmitellä ennen harjoituksia hyvin, ja huoltaa keho treenin lopuksi. Lämmittelyksi soveltuvat erinomaisesti tanssiliikkeet hitaasti ja huolellisesti tehtyinä, kiinnittäen erityistä huomiota riskialueisiin, kuten nilkkoihin ja polviin. Myös muunlainen liikunta auttaa kehoa kestämään paremmin. Lihaskunto sekä painoilla treenaaminen parantaa kehon kestävyyttä ja kuntoa, ja auttaa siten vähentämään loukkaantumisriskiä. Treenin jälkeen kannattaa venytellä kevyesti. Venyttely voi auttaa vähentämään lihasten kipeytymistä. Myös pari kertaa viikossa on hyvä venytellä koko kroppa hyvin, jotta liikkuvuus ja venyvyys paranee. Hyvä liikkuvuus auttaa huomattavasti torjumaan loukkaantumista.

Tanssijoiden vartalonkuva myös puhuttaa useita. Etenkin baletissa syömishäiriöt ovat yleisiä ja leimaavat lajia. Flamencossa painolla tai koolla ei kuitenkaan ole väliä. Latinokulttuureissa vartalonkuva on rennompi, kuin monissa länsimaalaisissa kulttuureissa.

Kannattaa myös pitää huolta, että tanssiminen säilyy mukavana. Mikäli siitä aiheutuu stressiä tai ahdistusta, kannattaa ottaa tauko tai kokeilla muita lajeja. Stressi on kuitenkin enemmän ammattitanssijoiden vaiva. Harrastajilla tanssi voi itse asiassa auttaa torjumaan stressiä. Se saa endorfiinit liikkeelle ja aiheuttaa hyvää oloa. Tanssiminen ryhmässä, jossa on hyvä henki ja rohkaiseva ilmapiiri on tärkeää. Liika täydellisyyden tavoittelu ja kuri voi aiheuttaa ahdistusta, etenkin jos elämässä on paljon muitakin huomiota vaativia asioita.