Kehonhuolto flamencoa varten

Kehonhuolto ei ole välttämättömyys satunnaisesti tanssiville, mutta siitä voi saada paljon hyötyä. Etenkin jos harrastus on säännöllinen, ovat kehonhuollosta saatavat edut selvät. Pari kertaa viikossa tehtävät harjoitukset parantavat liikkuvuutta ja venyvyyttä, ja vähentävät onnettomuusriskiä. Lyhyetkin kehonhuoltosessiot voivat tarjota etuja pitkällä aikavälillä.

Kehonhuolloksi lasketaan kehoa vahvistava ja liikkuvuutta kehittävä urheilu. Esimerkiksi jooga tai lihaskuntoharjoitukset ovat oiva tapa huoltaa kehoa. Säännöllinen venyttely on myös tärkeä osa kehonhuoltoa. Pieni venyttelytauko treenin jälkeen on tärkeä osa treeniä, mutta myös syvävenyttelyä olisi hyvä harrastaa toisinaan. Syvävenyttely pari kertaa vikossa auttaa parantamaan kehon liikkuvuutta.

Body Conditioning for flamencoFlamencotanssijan kannattaa kehittää koko kehon lihaksistoa, sillä tanssissa käytetään aktiivisesti koko vartaloa. Käsivarret ja jalkojen lihaksisto ovat tärkeimpiä tanssissa käytettäviä kehon osia. Flamencossa kuitenkin myös ryhti on olennainen osa tanssia, joten keskivartalon korsetin on hyvä olla kunnossa. Voimakkaat kädet ja jalat auttavat jaksamaan tanssimaan kauemmin. Aerobinen kunto kehittyy tanssiessa, mutta sitä voi myös kehittää vauhdikkailla kävelylenkeillä tai juoksemalla. Hapenottokyky paranee ja on helpompi pysyä mukana nopeissakin kuvioissa.

Tanssiliikkeiden toistaminen monta kertaa hitaasti auttaa niitä jäämään lihasmuistiin ja parantaa tekniikkaa. Jos liikkeet yrittää tehdä heti nopeasti, päätyy usein hutiloimaan. Tekniikka kehittyy hitaissa harjoituksissa, nopeus kehittyy omalla ajallaan, kun tekniikka on hallussa. Oikeassa rytmissä ja puhtaalla tekniikalla tehdyt liikkeet näyttävät paljon vaikuttavammilta, kuin hutiloiden improvisoidut. Tämän vuoksi ei ole huono idea ottaa flamencotyylisiä liikkeitä ja harjoituksia mukaan omaan lihaskuntotreeniin. Näin voit myös olla varma, että treenaat oikeita lihaksia. Kokeneet flamenco-opettajat osaavat myös neuvoa löytämään hyviä harjoituksia.

Jooga on siitä hyvä kehonhuoltoharjoitus, että siinä suositaan hyvää ryhtiä ja treenataan monipuolisesti koko kehoa unohtamatta venyvyyttä. Myös muut tanssiurheilulajit tukevat flamencoharjoituksia. Erilaiset rytmit ja liikkeet auttavat kehittämään kehoa monipuolisesti ja tarjoavat aivoillekin haastetta. Mikäli myös flamencon variaatiot kiinnostavat, baletti tai nykytanssi tarjoavat hyvät puitteet laajentaa omaa tanssillista osaamista. Baletista on olemassa myös kuntoiluun erikoistuneita versioita, kuten balletone, ja se voi olla hyvä ratkaisu, jos haluaa oppia hieman tekniikkaa, mutta keskittyä kuntoiluun.